De eerste afspraak bij de manueel therapeut (NVMT)

screening en intake
De manueel therapeut beoordeelt tijdens de screening en intake of manuele therapie de beste behandeling is voor jouw klacht. Hij zoekt naar de oorzaak van de pijn. Hij vraagt naar hoe de klacht is ontstaan en wanneer je er veel en wanneer je er minder last van hebt. Hij kijkt naar je houding, hoe je beweegt en onderzoekt je gewrichten en spieren. Misschien laat hij je ook een paar oefeningen
doen. Als de manueel therapeut heeft gezien dat hij jou kan helpen, bespreekt hij met je hoe de behandeling eruit gaat zien. Soms kun je met je klacht beter behandeld worden door een arts. Je krijgt dan het advies om contact op te nemen met je huisarts.

De behandeling
Mensen die bij een manueel therapeut zijn geweest, voelen vaak direct een verandering: de pijn is minder en het gewricht voelt soepeler aan of beweegt beter. Dit komt omdat de manueel therapeut specifieke technieken toepast om de gewrichten beter te laten functioneren en om je houding en bewegingen te verbeteren. Hij legt altijd goed uit wat hij doet. Daarnaast vertelt hij hoe je goed en gezond kunt blijven
bewegen en geeft hij tips en adviezen over een voor jou goede houding. Ook krijg je oefeningen mee die helpen voorkomen dat de klachten terugkomen.

Klachten die de manueel therapeut regelmatig behandelt

• Hoofd- en nekpijn (vaak in combinatie met een stijve bovenrug)
  • Nekpijn (al dan niet uitstralend in de arm)
  • Klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn
  • Heupklachten
  • Lage-rugklachten (ook als ze uitstralen naar het been)
  • Duizeligheid die komt door het bewegen van de nek
  • Schouderklachten (soms in combinatie met nekklachten)
  • Pijn en stijfheid in de schouder (frozen shoulder)
  • Tenniselleboog

Heb je een van deze klachten dan kun je een afspraak maken met een manueel therapeut. Je hebt geen verwijsbriefje van de huisarts nodig.