Wat is dry needling?

Dry Needling is een techniek/therapie uit Canada die sinds kort in Nederland wordt toegepast door de fysiotherapeut. Door middel van een ’droge’ (dry) acupunctuurnaald wordt een spierknoop met een speciale techniek aangeprikt. Dit zorgt ervoor dat de spier snel en langdurig ontspant.

Wat is het verschil tussen dry needling en acupunctuur?

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet die invloed hebben op energiebanen (meridianen) in het lichaam en enige tijd blijven zitten. Bij dry needling wordt één naald gebruikt waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Hierbij wordt gezocht naar triggerpoints, oftewel spierknopen en niet energiebanen.

Wat is een triggerpoint (spierknoop)?

Een triggerpoint is een plek, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoint kenmerken zich door:

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • het uiten van de patiënt van pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Triggerpoint ontstaan door:

• Een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
  • Een langdurig verkeerde houding en/of RSI/KANS.
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling.
  • ’Slappe’ ligamenten in bijvoorbeeld enkels en/of knieën.
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Waar richt de behandeling zich op?

Na een analyse van uw klachten door middel van een vraaggesprek en onderzoek wordt de behandeling gestart. Deze is gericht op het uitschakelen van de aanwezig triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Na de behandeling krijgt u oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te handhaven.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen.Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van korte duur.

Kosten/ vergoeding:

Dry needling valt voor de verzekering onder fysiotherapie. Het is dus afhankelijk van uw aanvullende verzekering hoeveel u vergoed krijgt.

Voor meer informatie over dry needling kunt u hier terecht